Google tillåter annonsering på casinosökningar

Efter att den svenska spelmarknaden reglerats väljer nu Google att öppna upp möjligheten för spelbolag att annonsera på Googlesökningar relaterade till casino och betting. Det gäller för svenska spelbolag som innehar en svensk spellicens. Affiliatesidor inom casino tillåts alltså inte att annonsera på sökningarna.

Det är inte bara annonsering på sökningar som öppnas upp utan möjligheten att annonsera i ”Google Display Network” öppnas också. Det innebär bland annat annonsering via Youtube. Besluten innebär sannolikt att spelbolagen kommer att skifta om delar av sina marknadsföringsbudgetar till de nya möjligheterna som Googler erbjuder.

Affiliatesidor stängs ute

För börsnoterade affiliatebolag så som Catena Media och Raketech är detta en smäll mot deras verksamhet. Genom att lägga till annonsering i sökresultaten kommer det innebär att färre klick från sökningar kommer att landa hos de sidor som organiska rankar högst på sökningen.

Det som man fortsatt kommer att kunna köpa annonsering på är sökningar som inte är relaterade till casino och betting. Till exempel kan en sida som Tvmatchen.nu annonsera på sökningar relaterade till en fotbollsmatch som teoretiskt sett kan leda till affiliatetrafik vidare till spelbolagen.

Representanter för Raketech tror dock inte att det kommer att få särskilt stor betydelse för deras verksamhet och kommenterar nyheterna så här: ”Vi ser inte det som en stor påverkan, exakt hur det blir vet ingen. Det kommer bli bra för operatörerna som kommer att kunna köpa betald trafik på Google och det blir en viktig del i deras mediemix”.

Källor: Pineberry.se och Breakit.se

Lämna en kommentar